3 stycznia, 2022
2 minuty czytania

Komunikacja kryzysowa, czyli co robić, gdy wybucha kryzys?

Magdalena Skorupka-Kaczmarek

Kryzysy mają to do siebie, że zazwyczaj wybuchają w najmniej odpowiednim momencie. Nawet jeśli mamy wtedy na głowie wiele innych spraw, pamiętajmy, że w komunikacji kryzysowej milczenie nie jest złotem. To pozwolenie na rozsiewanie plotek i utratę dobrego wizerunku firmy. Dlatego zadbajmy o nasz przekaz, zarówno ten skierowany do „świata”, na zewnątrz firmy, ale i do swoich pracowników.

Według 62 procent menadżerów utrata dobrego wizerunku to największe zagrożenie dla firmy. Mimo to nie wszyscy w porę i dobrze prowadzą komunikację kryzysową. Wielu rzeczników prasowych, pracowników biur prasowych, public relations nie ma przygotowanych schematów działania w razie wybuchu kryzysu. Szkoda, bo w dobie mediów społecznościowych i Internetu szybka reakcja na kryzys może spowodować, że ten kryzys nie eskaluje.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Kiedy zorganizować konferencję prasową?

Zdaniem specjalistów 71% kryzysów można przewidzieć. Na przykład: będąc dyrektorem szkoły, możesz się spodziewać kryzysu związanego z dużą liczbą zachorowań na COVID-19 i potrzebą zamknięcia placówki. Albo ze strajkiem nauczycieli, pobiciem wśród uczniów, narkotykami, samobójstwem, uprowadzeniem rodzicielskim. To zaledwie jedna szkoła, a jak wiele potencjalnych sytuacji kryzysowych.

Jak przygotować się na kryzys?

  • Aby odpowiednio przygotować się na wybuch kryzysu, najpierw należy ustalić jego potencjalne przyczyny. Być może łatwiej będzie to zrobić w większej grupie, wraz ze swoimi współpracownikami.
  • Następnie warto przygotować schemat komunikacji kryzysowej. Na początek może to być zwykła kartka, na której spiszemy możliwe scenariusze, pytania i odpowiedzi, kontakty w firmie, szczególnie do osób, które biorą udział w komunikacji w trakcie kryzysu. Przydatne może być także utworzenie grupy na komunikatorze. To pozwoli na szybką wymianę informacji.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Jak występować w sieci?

  • Ważne jest też ustalenie, kto będzie podejmował decyzji, kto komunikował się na zewnątrz, a kto wewnątrz firmy.

Jak działać, gdy kryzys już trwa?

Należy dbać o kontakt zarówno z pracownikami, jak i z mediami. Ważne jest regularne wysyłanie komunikatów do redakcji oraz udostępnianie informacji w mediach społecznościowych. Liczy się też spokój, czyli zachowanie zimnej krwi.

KomunikujMY nie panikujmy!

https://www.youtube.com/watch?v=vv7YyWeKz8c

Magdalena Skorupka-Kaczmarek
CEO KomunikujMY

W lipcu 2019 roku założyłam firmę KomunikujMY, w której mogę realizować swoje pasje i widzieć twarze zadowolonych Klientów, choć ja wolę nazywać ich Partnerami na drodze do osiągnięcia komunikacyjnych celów.

Autorka posta

Podobne posty

Komentarze

Dodaj komentarz

Komentując, akceptujesz Politykę prywatności