22 września, 2021
2 minuty czytania

Dlaczego warto mówić i pisać prostym językiem?

Magdalena Skorupka-Kaczmarek

„Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz” – mówił Albert Einstein. Czy miał rację? Dlaczego w życiu publicznym (i nie tylko) używa się trudnego, czasem hermetycznego języka?

Bywa, że w ten sposób próbujemy budować autorytet. Z obawy, że inni specjaliści stracą szacunek, jeśli na przykład o nauce mówimy prostym językiem, bez fachowych pojęć. A może czasem to po prostu sposób na nasze kompleksy?

Zdarza się, że pod gąszczem słów i terminologii ukrywamy brak wiedzy. To metoda często stosowana przez polityków, ale i podczas rozmów kwalifikacyjnych. Albo gdy akwizytor próbuje wcisnąć swój produkt.

Tymczasem nasz mózg lubi krótkie, proste zdania. Dzieje się tak, bo nasza pamięć podręczna ma ograniczoną pojemność !

Dlaczego warto mówić prostym językiem?

Słowa i definicje, które znasz, nie muszą być oczywiste dla innych. Nawet jeśli słuchacze rozumieją terminologię, to nie znaczy, że przyswajają informacje. Może rozumieją, ale nie zapamiętują. Prosty język ułatwia komunikację i pomaga osiągnąć założone cele. Język specjalistyczny oczywiście może być sprzymierzeńcem, ale nie wtedy, gdy jest nadużywany.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Kiedy zorganizować konferencję prasową?

Pamiętajmy! Najważniejszy jest odbiorca, to o jego uwagę musimy zabiegać. Zatem zanim zaczniesz swoje wystąpienie, odpowiedz sobie na pytania:

  • do kogo mówię?
  • jaki jest cel mojej wypowiedzi, czyli po co mówię?
  • co będzie przedmiotem wypowiedzi/treścią?
  • jaki ma być mój występ (jak długo? Jaka forma i styl?)
  • kiedy i gdzie mam wystąpić?

Zrozumiały, prosty język jest ważny. Pamiętaj, przed Tobą stoją/siedzą też ludzie. #KomunikujMY atrakcyjnie, mądrze i krótko! Tego uczymy na naszych szkoleniach.

Magdalena Skorupka-Kaczmarek
CEO KomunikujMY

W lipcu 2019 roku założyłam firmę KomunikujMY, w której mogę realizować swoje pasje i widzieć twarze zadowolonych Klientów, choć ja wolę nazywać ich Partnerami na drodze do osiągnięcia komunikacyjnych celów.

Autorka posta

Podobne posty

Komentarze

Dodaj komentarz

Komentując, akceptujesz Politykę prywatności